Helsingør får ikke elbusser før om mange år

Helsingør Kommune
Kilde: Helsingør Dagblad

Dieselbusserne kører videre på vejene i hvert fald frem til december 2023, har byrådsflertal bestemt.

HELSINGØR: I hvert fald frem til 2023 fortsætter 340, 802 og de andre busser i Helsingør med at køre på diesel og CO2-belaster dermed klimaet. På byrådsmødet mandag aften ønskede et politisk flertal ikke på nuværende tidspunkt at bestille kørsel med ikke-forurenende elbusser fra trafikselskabet Movia. Derfor får Helsingør tidligst de såkaldte nulemissionsbusser på gader og veje i slutningen af 2023, hvor næste Movia-kontrakt skal sætte i gang.

Sagen om den fortsatte kørsel med dieselbusser blev debatteret ved en lang og ophedet diskussion i Helsingør Byråd. Den radikale Christian Holm Donatzky, formand for byrådets udvalg for by, plan og miljø, opfordrede politikerne til at bakke op om en bestilling af nulemissionsbuskørsel uden CO2-udledning allerede fra 2021 – betalt af den klimapulje, som et byrådsflertal minutter forinden havde stemte ind i de kommende års budgetter.

– Det er da dumt ikke at bruge pengene, hvor de gør mest gavn og har mest effektivitet. Og det er ved omlægning af busdriften, at vi som kommune virkelig kan rykke. Det er rigtigt fint, at vi har en klima- og bæredygtighedsplan med fine mål. Men det at sætte mål gør ikke det hele. Det, der er brug for, er handling. Klimaet kan ikke vente. Vi skal i gang nu, og det haster, sagde Holm Donatzky.

Uforståeligt

Den radikale politiker skældte ud på blandt andre byrådets to største partier, De Konservative og Socialdemokratiet, og kaldte det uforståeligt og uambitiøst, at de ikke ville være med til at bestille kørsel med elbusser fra 2021.

Men sådan gik det. Kun De Radikale, Enhedslisten, SF og Lokaldemokraterne stemte for en elbus-bestilling, resten af byrådet stemte imod.

Både De Konservative og Socialdemokratiet forklarede afvisningen med, at økonomien i bestillingen af elbus-kørsel på nuværende tidspunkt var al for usikker. Movia har selv vurderet, at det vil koste Helsingør Kommune et sted mellem 1 million og 3,8 millioner kroner per år at have elbusser kørende i stedet for dieselbusser – ved en bestilling nu, der vil gælde fra 2021 og frem.

Besværligt

Det økonomiske spænd var for stort for byrådsflertallet, som ikke vil øremærke alle de 3,2 millioner kroner i den nye klimapulje og i værste fald mere til til elbusserne. Samtidig har trafikselskabet givet kommunen besked om, at elbusserne formentlig bliver bedre og billigere over de kommende år.

– Vi skal tænke os godt om. Vi skal tage fornuftige og ansvarlige beslutninger, som kommunen kan føre ud i livet. Vi er miljøvenlige i De Konservative. Både undertegnede og førstesuppleanten kører for eksempel i elbil. Det er herligt at være first mover, men det er også besværligt. Elbilmarkedet er på vej, men det er endnu nyt. Det er elbusmarkedet også, konstaterede Janus Jyhl fra De Konservative.

Fantastisk udvikling

Kyhl forklarede om hvor ofte, at elbilen skulle lades op.

Det samme gjorde Dansk Folkepartis Ib Kirkegaard, der fortalte om, at han købte en af de første eksemplarer af den danske elbil Ellerten. Den skulle lades op i tide og utide – i modsætning til moderne elbiler.

– Udviklingen er helt fantastisk. Så lad os vente på, at Movia kommer med ordentlige elbusser, sagde han.

Samme budskab leverede Mette Lene Jensen fra Venstre. Og såmænd også Peter Poulsen fra Socialdemokratiet.

– Vi har fået et notat fra busselskabet, der selv siger ‘tag det nu lige lidt med ro’. Vi vil gerne klimaudvikle i Helsingør Kommune, men der er så meget usikkerhed om, hvor det økonomisk ender. Vi skal nok komme efter det. Men verden lever nok to år uden, at vi behøver at ryge med på noget, der er så usikkert, sagde Poulsen.

Stram jer lidt an

Christian Holm Donatzky kaldte det helt sort, at byrådsflertallet ikke ønskede at lave den grønne investering. Lokaldemokraternes Jan Ryberg bad desuden partierne bag 2020-budgetforliget, som han ikke selv er en del af, om at tænke sig om.

– Det kan undre mig meget, at I ikke kan afse penge til noget af det, der forurener mest i byen. Det er jo reelt småpenge, når man tænker på, hvor stor effekt det har. Prøv lige at stramme jer lidt an, sagde Ryberg.

Flertallet med De Konservative, Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti endte dog med at bestille to år til med dieselbusser hos Movia, fra december 2021 til december 2023.