Metroens M3 Cityringen lukker i to uger i januar – sådan gør du

DOT - Din Offentlige TransportMetro

Metroens M3 Cityringen lukker ned for passagerdriften 12. til 26. januar. I stedet indsættes metrobusser, der dækker det meste af M3 Cityringens rute. Få al informationen om, hvordan du som passager kommer godt frem.

Hovedstadens beboere og besøgende har taget Metroens nye M3 Cityringen til sig, og cirka en million passagerer bruger linje M3 om ugen. For alle dem er der desværre dårligt nyt. I hvert fald for en periode på to uger fra søndag d. 12. januar til søndag d. 26. januar 2020. Det skyldes testkørsler på den kommende metrolinje M4, som skal gennemføres for at opnå tilladelse til at køre med passagerer.

Efter planen får hovedstaden endnu en metrolinje, M4, i foråret 2020. Linjen kører fra København H i samme spor som M3 Cityringen til Østerport, hvorefter den drejer af til to nye stationer, henholdsvis Nordhavn Station og højbanestationen Orientkaj. Der udføres i øjeblikket testkørsler på den ydre del af linjen, men for at kunne opnå tilladelse til passagerdrift er det nødvendigt at gennemføre test på hele linjen. Dette vil påvirke driften på M3 Cityringen.

Sådan skal passagererne forholde sig
I de to uger M3 er lukket ned, skal passagererne finde nye måder at komme frem på. Metroselskabet har planlagt en supplerende metrobusdrift, som sættes ind, når kunderne ikke kan bruge M3. Det vil således på 14 ud af 17 stationer på M3 være muligt at tage en metrobus, som kører ca. hvert
4. minut i myldretiden i begge retninger på de centrale strækninger af Cityringen.

På stationerne Aksel Møllers Have, Nørrebro og Skjolds Plads er der ikke metrobusser, men almindelige Movia-busser og S-tog. Tjek altid Rejseplanen.dk for den hurtigste vej.

Der vil være ekstra personale ved stationerne til at hjælpe kunderne på vej.

Kort over linje 111M og 222M:

Kort over linje 444M:

Den mindst ringe løsning

De nødvendige test på M4 omfatter omstilling af de store, komplicerede softwaresystemer, der styrer den fuldautomatiske togdrift, og som er afgørende for passagerernes sikkerhed. Af den grund er disse systemer fulgt af intensive sikkerhedsforanstaltninger.

Omstillingen mellem det nuværende styresystem på M3 og det nye, hvor M3 og M4 fletter ind i hinanden med henblik på gennemførelse af de krævede tests, vil derfor være tidskrævende, og den oprindelige løsning, hvor M3 kun ville være lukket om aftenen/natten og i weekender ville trække ud i mindst seks uger og være forbundet med høj risiko for, at M3 ikke åbner til morgenmyldretiden.
Derfor er valget faldet på en løsning, der skaber sikkerhed for, at metroen kører stabilt, når den kører.

Læs mere om baggrunden for lukningen på Metroselskabets hjemmeside